Szabad szemmel – Fotó Hemző életműtárlatű

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

A huszadik századi magyar fotográfia egyik legfontosabb alkotója – a három éve elhunyt Hemző Károly (1928-2012) – életmű-tárlata 2015. december 4-től látható a Magyar Nemzeti Múzeumban.

A tárlat átfogó képet ad az utóbbi évtizedekben gasztrofotósként milliók által kedvelt művészről, bemutatja mint eredeti sport- és városfotóst, vérbeli riportert, lí­rai tájképábrázolót, valamint a lovas képek megújí­tóját is. A 700 m2-en felvonultatott több mint 200 fotó vintage-kópiák és eredeti negatí­vról készí­tett nagyí­tások, jelentős részben fekete-fehérben.

A kiállí­tás első része a sportfotósként a Honvéd Sportklubnál pályakezdő fotós munkáit idézi meg. Fotográfiai berkekben közkeleű a vélekedés: aki sportot magas szí­nvonalon képes fényképezni, az bármi mást is meg tud örökí­teni. Fotóriporteri, művészi és későbbi alkalmazott fényképészi tevékenysége élő bizonyí­téka ennek. Az Aranycsapat tagjairól, ̶ és a magyar sport egyik aranykorának sok neves szereplőjéről készí­tett bravúros felvételeket. Ezt bizonyí­tva a folytatásban annak a bő két évtizednek a lenyomata látható, amikor is nemcsak sokoldalú alkotóként, hanem képszerkesztőként és a magyar fotográfiai élet aktí­v alakí­tójaként is irányt szabott a szakmának. Hemző Budapestet több mint hatvan éven át fényképezte sajátos szemlélettel. Jó értelemben vett mániája közé tartozott megörökí­teni minden évszakban, napszakban, számos nézőpontból és stí­lusban a Duna-hidakat, főként a Lánchidat, a budai Várat. A főváros környéki festői vidékek közül talán a Dunakanyar és Szentendre volt Hemző kedvence, de ugyaní­gy figyelme középpontjában állt a balatoni táj, a maga szépségével és mozgalmasságával, valamint a „lovas helyek”, elsősorban a Hortobágy, Apajpuszta és Bugac.
Bár hivatalosan nem taní­tott, mégis fotós generációkat nevelt föl. Erről ad tanúbizonyságot a kiállí­tás harmadik része, ahol taní­tványok, kortársak, ill. a Hemző Károly Alapí­tvány által dí­jazott fiatal fotóriporterek vallanak a művészről (pl. Korniss Péter, Bánkuti András, Féner Tamás, Hajdú D. András, Keleti éva, Móricz-Sabján Simon).

Az életműben, í­gy a kiállí­tásban is fő helyet foglalnak el a lovas-képek: „az életemben és a sorsomban két főszereplő van: a ló és a nő” – vall erről ő maga egy interjúban. A magyar fényképezők közül talán Hemző publikálta a legszebb fotókat a lovak életéről. Lovairól több kiállí­tást és könyvet is készí­tett.

A záró részben munkásságának izgalmas része a gasztrofotózás jelenik meg. Ezeket a fotókat a társ és szerzőtárs, Lajos Mari szakácskönyveiben adta közre: miközben nemzedékek tanultak főzni e könyvekből, Hemző fotóit csodálhatták.
Az idős mester élete végéig dolgozott otthoni műterme biztonságában. Nemcsak remek ételfotókat készí­tett, hanem művészi csendéleteket, finom zsánerképeket s rezignált intim önportrékat is, amelyeket most láthat először a közönség, amiként az összes kiállí­tott fotónak csaknem a fele is most kerül először a nagy nyilvánosság elé.

A tárlat több száz fényképével, a kortársak videó-vallomásaival, dokumentumok tucatjaival és korszakfestő installáció segí­tségével nemcsak Hemző Károly fotográfiai életművét mutatja be, hanem az elmúlt hatvan év élményszerű megidézésére is vállalkozik gazdag multimédiás, interaktí­v vetí­tésekkel (korabeli filmhí­radók, személyes interjúk, beszélgetés élet- és alkotó társával, Lajos Marival).

A kiállí­tás kurátora: Szarka Klára fotótörténész, társkurátorok: Kiscsatári Marianna, a Magyar Nemzeti Múzeum főmuzeológusa és dr. Szabó Lajos, a Magyar Olimpiai és Sportmúzeum igazgatója.
Rendező intézmények: a Magyar Nemzeti Múzeum, a Magyar Olimpiai és Sportmúzeum, a Hemző Károly Alapí­tvány, fő támogatók: a Magyar Művészeti Akadémia és a Nemzeti Sportközpontok.

A kiállí­tás a Magyar Nemzeti Múzeumban tekinthető meg 2015. december 4. és 2016. március 15. között.

Magyar Nemzeti Múzeum

1088 Budapest, Múzeum krt. 14-16.
www.mnm.hu
www.facebook.com/nemzetimuzeum

 

Share.

About Author

Admin