Autó, dohány, hús – pillantás a jövőbe

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Dízelmotorról elektromosra, húsról növényi húsra, cigarettáról füstmentes alternatívára. A fogyasztói szokásaink átalakulnak, amitől szemünk előtt jönnek létre új, és tűnnek el régi iparágak. Fenntarthatóság, környezetvédelem, ártalomcsökkentés – ezek a jelenünk és a jövőnk kulcsai. De hogyan alakul át az autó-, a dohány- és az élelmiszeripar? Három trend dióhéjban.

Ha még csak lassan is, de zöldül a közlekedés. Az emissziós botrányok megtépázták az érintett német márkák és a dízelmotor jó hírét. A politika egyre több városban kemény szigorításokkal, tiltásokkal reagál a károsanyag-kibocsátásra. A fogyasztók is léptek: Az eladott dízeles autók részaránya folyamatosan csökken: az ACEA szakmai szervezet adatai szerint a 2011-es 55 százalék után 2018-ban már csak 36 százalékot tett ki. Az értékesítésben az arány – most még – nagyrészt a benzines autók javára tolódik, de a hibrid és a még méregdrága elektromos hajtás népszerűsége is növekszik. A KPMG tanácsadó cég 2019-es Global Automotive Felmérésében a fogyasztók nagy többsége a hibrideket nevezi meg első helyen arra a kérdésre válaszolva, hogy öt éven belül milyen autót vásárolna, második helyen pedig még mindig a belső égésű motorokat preferálják. Ugyanebben a kutatásban a KPMG 1000 felsővezetőt is kérdezett az iparágból többek között arról, szerintük hogyan néz majd ki 2040-re az autópiac. A válaszadók szerint a gépjárművek 30 százaléka akkor már elektromos, 25 százaléka hibrid, 23 százaléka belső égésű motorral készül majd, és 23 százaléka üzemanyagcellás lesz. Ugyanők most leginkább a hibrid és az elektromos hajtásba fektetnének.

Izgalmas változások előtt az élelmiszeripar
A kulcsszavak: a fenntarthatóság, a környezeti ártalmak csökkentése. Az utóbbi években a városlakók körében divatossá vált a növényi alapú táplálkozás. A boltokban és a gyorséttermekben megjelentek a  “húspótlók”, az ezt gyártó cégek mögött jelentős kockázati tőke összpontosul. Az A.T. Kearney amerikai tanácsadó cég idén megjelent tanulmánya szerint egyenesen azt vetíti előre, hogy 2040-re a hagyományos hústermékek piaci részesedése már csak 40 százalék lesz. A fennmaradó részből pedig már 25 százalék lehet a vegánoknak és vegetáriánusoknak készülő húst helyettesítő termékek aránya. A trendet jelenleg a környezetvédelmi szempontok, az egészséges életmód és táplálkozás hajtja. Hosszabb távon a tanulmány szerint az ár is belép ide: az alternatív termékek előállítása – akkor már – kevesebb energiát igényel és olcsóbb lesz.

Dohányipar: jönnek a füstmentes alternatívák
Hasonló elmozdulás figyelhető meg a dohányiparban. A szektor angol varázsszava a „harm reduction”, azaz a kárcsökkentés, ami rezonál a füstölők igényeire. A cigarettázók 80 százaléka – felméréstől függően – szeretne leszokni, 55 százalékuk már megpróbálta, de csak 6 százalékának sikerült megszabadulnia káros szenvedélyétől. Aki a leszokást választja, azt ebben az elhatározásában mindenben támogatni kell. Akik valamilyen okból nem szoknak le, nyitottak a kevéssé káros alternatívákra, de elvárják, hogy ehhez találjanak választékot. A nagy dohánygyárak is ennek megfelelően fejlesztenek és megjelentek a piacon új kisebb szereplők is. A füstmentes alternatívák tehát azon dohányzó felnőttek számára kerültek kifejlesztésre, akik valamilyen okból nem szoknak le. Ezek a termékek pedig lényegesen kevesebb káros anyagot tartalmazhatnak, mint a cigaretta. Ilyen alternatíva az e-cigaretta (értékesítése 51 százalékkal nőtt 2017-ben az Euromonitor adatai szerint), a heat-not-burn technológia (amikor a dohányt hevítik, nem égetik), és a Skandináviában elterjedt az íny és az ajak közé helyezhető dohány, a snus.

Karácsony Zoltán

Share.

About Author

Szita Péter