Megvan az első Rosti Pál-díj nyertese

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

A fotókönyv a fényképezés és képzőművészet határmezsgyéjén helyezkedik el, a könyvtervezés, tipográfia művészi gyakorlatára épít, és rendkívül komplex, interdiszciplináris jelenség. Ehhez mérten a meghatározásában is lehetnek eltérések.

Az előválogatást végző jelölők  nehéz helyzet elé állították a díjat odaítélő zsűri tagjait, mert a listájukon szereplő könyvek nemcsak remek képek gyűjteményei, hanem különféle módokon reflektáltak is a hordozójukban, az önálló műtárgyként élvezhető könyvformában rejlő műfaji lehetőségekre. Egyúttal mindegyik egy-egy erős érvet szolgáltatott az új díj létjogosultsága mellett.

Jelen esetben a zsűri nem a legjobb fotóst, nem a legjobb történetet, nem a legjobb kortárs művészt, s talán nem is a „legszebb könyvet” kereste, hanem mindezeken túl az elméletileg megalapozott koncepció vizuális megjelenését, könyvbe zárását.

A zsűri tagjai az öt jelöltet tartalmazó listát először háromra szűkítették; hogy aztán Bartha Máté, Biró Eszter és Klenyánszki Csilla művei közül végül egyetlen munkát válasszanak.

A Nemzeti Múzeum első Rosti-díjának nyertese így lett Biró Eszter Töredékek című munkája. Az alkotó más munkáiban – így a szintén jelölést kapott Receptkönyvben – is erőteljesen jelen van az archiválás igyekezete, a megmentésre, a feldolgozásra törekvés. Biró vissza-visszatér a családi fotóalbumok magántörténelmet feltáró fejezeteihez, az emlékek felidézésétől a fragmentumokból álló műalkotásig.

Töredékek című munkáját öt, különféle okokból leszármazott nélkül maradt idős nővel folytatott beszélgetései alapján állította össze. Művészként személyes archívumokat épített és nemcsak hangot, arcot is adott a mesélőnek. Az öt kötetes Töredékek – emlékezet és fénykép viszonyát állítva középpontba – egyszerre tükre a muzeológusi munkának, ugyanakkor túl is mutat azon. A Töredékek hősnői a 20. század traumákkal teli évtizedeinek olyan elbeszéléseit hagyják ránk, melyek eddig nem szólaltak meg a Nemzeti Múzeumban.


Előzmények

2019. február 25-i „Rosti 160” című emlékülésünkön Varga Benedek főigazgató bejelentette, hogy a Nemzeti Múzeum megalapítja a Rosti Pál-díjat. A díjat kétévente februárban a legjobbnak ítélt fotókönyv kapja majd. Azért éppen február végén, mert Rosti Pál 1859-ben akkor ajándékozta dél-amerikai fotóalbumát a nemzet múzeumának.

Első alkalommal a 2014-2019 között megjelent, magyar alkotók által összeállított munkák közül vártunk jelölteket. Négy felkért jelölőnk volt, akik maximálisan két címet/alkotót jelölhettek 2019 decemberéig. A szakmai zsűri a jelölések alapján hozza meg a döntést.

A Rosti-díj nem jár pénzjutalommal és semmilyen kötelezettséggel, a jelölő listára került fotókönyveket azonban szándékaink szerint megvásároljuk a Nemzeti Múzeum gyűjteménye számára. A Rosti-díj így – az intézmény reményei szerint – összekapcsolja Rosti örökségét és a Nemzeti Múzeumot a kortárs fotográfiai gyakorlatokkal.

A díjazott nevének ünnepélyes kihirdetésére 2020. február 24-én, hétfőn 14 órakor került sor a Magyar Nemzeti Múzeum Dísztermében.

A jelölők 2019-ben:

Barta Edit, Mai Manó Ház, Punkt
Gellér Judit, Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ
Istvánkó Bea, ISBN könyv+galéria
Fisli Éva, Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára

A zsűri tagjai 2020-ban:

E. Csorba Csilla, Magyar Fotótörténeti Társaság
Lengyel Beatrix, Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár
Peternák Miklós, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Intermédia Tanszék
Sándor Tibor, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Budapest gyűjtemény
Varga Benedek, Magyar Nemzeti Múzeum

Az első Rosti-díjra jelölt alkotók és műveik abc-rendben:

Bartha Máté: Common Nature (Közös Természet) (2014)
Biró Eszter: Töredékek (2014) és Receptkönyv (2015)
Klenyánszki Csilla: Pillars of Home (2019)
Kovács Kristóf (Sajnos Gergely, helyszínelő), Szigeti Árpád (szerk). If I saw that in a gallery I would say, this is art.​  (2018-2019)
Vékony Dorottya: Humanotéka (2017)

Share.

About Author

Szita Péter