Szétfolyó kép Photoshoppal

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

A Photoshoppal olyanná alakí­thatjuk fotónkat, mintha egy szí­nes akvarell lenne, mely a szétfolyó festékpacáktól lesz igazán hatásos. Ezzel a módszerrel még a rosszabb minőségű, életlen képekből is egyedi alkotásokat varázsolhatunk.


Kattints a képre! Galéria nyí­lik az összes képernyőábrával!

Ahhoz, hogy a ví­zfestékszerűen szétfolyó fényképet létrehozhassuk, a portré mellett szükségünk van egy másik, festékpacákkal teli képre is. Ez könnyen elkészí­thető úgy, hogy egy papí­rra valódi ecsettel festünk ilyen foltokat, majd az egészet beszkenneljük vagy lefényképezzük. Ennél azonban sokkal izgalmasabb, ha ezt a látványt is a Photoshop segí­tségével alakí­tjuk ki. Ehhez a program ecset eszközét használhatjuk. Bár a Photoshopban nagyon sokféle ecsetforma közül választhatunk, ebben az esetben olyan különleges alakú ecsetekre lesz szükségünk, amelyek nincsenek benne az alapkészletben. Ezeket a ví­zfestékecseteket ezért az internetről kell letöltenünk. írjuk be az internetes keresőbe a „Photoshop”, „watercolor” és „brush” szavakat, í­gy gyorsan meg fogjuk találni a kí­vánt ecsetfájlokat. Mivel legtöbbjük ingyenes, érdemes többfélét is letölteni, hogy minél látványosabb akvarellképet készí­thessünk. Miután letöltöttük gépünkre az .ABR kiterjesztésű fájlokat, másoljuk be ezeket a Program fájlok/Adobe/Adobe Photoshop/Előre beállí­tott/Ecsetek (Program Files/Adobe/Adobe Photoshop/Presets/Brushes) nevű mappába. Indí­tsuk el a programot, majd az Eszköztárban klikkeljünk az ecset eszköz ikonjára. Mielőtt azonban ezt használni kezdenénk, aktiválnunk kell az új ví­zfestékecseteket. Ehhez először jelení­tsük meg az Ecsetek palettát, vagyis kattintsunk a Beállí­tások sávon az Ecset (Brush) felirat melletti nyí­lra. A paletta jobb felső sarkában található másik kis nyí­lra klikkelve előbukkan egy menü, melyben megtaláljuk az internetről letöltött ecsetek nevét (2. ábra). Ha rákattintunk valamelyikre, a palettán megjelennek az új ecsetformák. Ezután már el is kezdhetünk velük festeni. Hozzunk létre egy új, üres dokumentumot, majd az Eszköztár alján állí­tsuk be a kí­vánt festőszí­nt, a palettán található Főátmérő (Master Diameter) csúszkával pedig az ecset méretét. Az í­gy előkészí­tett eszközzel a fehér képre kattintgatva szép sorban megjelennek az élethű festékpacák (3. ábra). Ha többféle ví­zfestékecsetet töltöttünk le, akkor használjuk felváltva ezeket, közben pedig a Beállí­tások sávon csökkentsük az áttetszőségüket (Opacity), í­gy egy igazán látványos, absztrakt akvarellt hozhatunk létre. Ezt a képet mentsük el, illetve tegyük félre, mert csak később lesz rá szükségünk. A munkafolyamat következő lépéseként nyissuk meg azt a portrét, amelyet „szétfolyóvá” szeretnénk alakí­tani. Lehetőleg egy fehér vagy világosszürke háttérrel rendelkező fotót válasszunk (4. ábra). Az eredeti szí­nekre nincs szükségünk, ezért először a Kép/Korrekciók/Szí­ntelení­tés (Image/Adjustments/Desaturate) paranccsal alakí­tsuk fekete-fehérré a képet. Növeljük egy kicsit a kontrasztot, vagyis kattintsunk a Kép/Korrekciók/Fényerő/Kontraszt (Image/Adjustments/Brightness/Contrast) menüpontra, majd a megjelenő párbeszédablak alsó csúszkáját húzzuk jobbra (5. ábra). Ezután készí­tsünk egy rétegmásolatot, azaz adjuk ki a Ctrl+J billentyűparancsot. Ezt az új réteget egy szűrővel kell átalakí­tanunk. A Szűrő/Szűrőgaléria (Filter/Filter Gallery) menüpontra kattintva megjelenik egy nagyobb párbeszédablak. Itt a Művészi (Artistic) filtercsoportból válasszuk ki az Akvarell (Watercolor) nevezeű szűrőt (6. ábra). A Részletesség (Brush Detail) csúszkát állí­tsuk 12-re, az árnyékintenzitást (Shadow Intensity) 1-re, a textúrát (Texture) pedig 3-ra, majd kattintsunk az OK-ra. Ezután nyissuk meg a Rétegek palettát (Ablak/Rétegek [Window/Layers]), melyen kattintsunk az alsó réteg sávjára. Ennek a rétegnek az átalakí­tásához a Kép/Korrekciók/Határérték (Image/Adjustments/Threshold) funkciót fogjuk használni. A párbeszédablakban a csúszkát húzzuk egy kicsit balra. A cél az, hogy a kép extrém módon kontrasztos legyen, vagyis csak teljesen fekete és teljesen fehér foltokból álljon (7. ábra). Ha ezzel végeztünk, a Rétegek palettán kattintsunk ismét a felső sávra, és a két réteg összhatásmódját állí­tsuk Szendvicsnegatí­vra (Screen) (8. ábra). Ezután egyesí­tsük a rétegeket a Réteg/Rétegek összeolvasztása (Layer/Flatten Image) paranccsal, majd a Ctrl+A billentyűk leütésével jelöljük ki az egész képet. Ezt helyezzük vágólapra a Ctrl+C billentyűparanccsal, és szüntessük meg a kijelölést. Most lesz szükségünk arra az akvarellképre, amelyet korábban készí­tettünk. Miután megnyitottuk, húzzuk rá a mozgató eszközzel a portréra, ahol ezáltal egy új rétegre kerül. Ha rápillantunk a Rétegek palettára, láthatjuk, hogy két sáv van rajta, alul a portré, felette pedig a festékfoltos kép. Következő lépésként kattintsunk a paletta alján balról a harmadik ikonra, mellyel egy rétegmaszkot rendelünk e felső réteghez. Ennek hatására a palettán az akvarellréteg sávján megjelenik egy kis fehér négyzet is (9. ábra). Most erre kell kattintanunk úgy, hogy közben lenyomjuk az Alt billentyűt. Ettől ideiglenesen fehérré változik a kép. Az F4 billentyű leütésével illesszük be ide a vágólapról a kontrasztos portrét. Ezután a Kép/Korrekciók/Negatí­v (Image/Adjustments/Invert) paranccsal fordí­tsuk negatí­vba, í­gy ami eddig fekete volt, az fehér lesz, a fehér részletek pedig feketévé válnak a képen (10. ábra). Végül kattintsunk a palettán a felső sáv elején található bélyegképre, vagyis az akvarell miniaűr változatára. Ennek köszönhetően végre megláthatjuk munkánk végeredményét: egy szétfolyó, festékpacákból álló, különleges portrét (11. ábra). Hogy érthetőbb legyen, nézzük meg közelebbről, miért kellett elvégeznünk a fent leí­rt lépéseket. A rétegmaszkot azért hoztuk létre, hogy a ví­zfestékkép bizonyos részleteit kitakarjuk. A maszkolás ilyenkor a fekete területek segí­tségével történik. A mi esetünkben azonban ezeket nem egy fekete szí­nű ecsettel hoztuk létre, hanem egyszerűen ráhelyeztük a maszkra a fekete-fehér portré negatí­vba fordí­tott másolatát. így lehetséges az, hogy a festékpacák csak a megfelelő helyen látszanak, követik az arc vonalát. Ha szükséges, utólag még módosí­thatjuk a látványt, vagyis azt, hogy hol legyenek még festékfoltok. Ehhez először a Réteg/Rétegek összeolvasztása (Layer/Flatten Image) parancs segí­tségével egyesí­tsük a rétegeket, szüntessük meg a kijelölést, majd aktiváljuk ismét valamelyik akvarellecsetet. Ezután helyezzünk még egy-két elfolyó pacát a képre. Használjunk többféle alakú és méreű ecsetet, illetve különböző festőszí­nt, hogy izgalmasabb legyen a végeredmény (12. ábra). Mivel azt a benyomást szeretnénk kelteni, mintha egy képzőművészeti alkotásról, egy igazi akvarellről lenne szó, befejező lépésként festményünket helyezzük egy texturált, gyűrött papí­rra. Ehhez szükségünk van egy ilyen papí­rlap fotójára (13. ábra). Miután ezt megnyitottuk a programban, a mozgató eszköz segí­tségével húzzuk rá az akvarellre. Amennyiben szükség van rá, adjuk ki a Szabad alakí­tás (Free Transform) parancsot a Ctrl+T billentyűk leütésével. így a megjelenő keret valamelyik pontját megragadva az egérrel könnyen átméretezhetjük, a festményhez igazí­thatjuk a papí­rt. Ezután a Rétegek palettán válasszuk ki a Lineáris égetés (Linear Burn) összhatásmódot (14. ábra). Ha a látvány megfelelő, ismét olvasszuk össze a rétegeket. Miután befejeztük a munkát, érdemes visszaállí­tani az eredeti ecsetkészletet, hiszen ezekre a speciális ví­zfestékecsetekre csak ritkán lesz szükségünk. Tehát nyissuk meg az Ecsetek palettát, és kattintsunk a jobb felső sarkában található kis nyí­lra. A megjelenő listából válasszuk ki az Ecsetek visszaállí­tása (Reset Brushes) menüpontot. Bajic Iván Angol-magyar szótár: Brush Tool – Ecset eszköz Opacity – íttetszőség Image/Adjustments – Kép/Korrekciók Desaturate – Szí­ntelení­tés Brightness/Contrast – Fényerő/Kontraszt Filter Gallery – Szűrőgaléria Watercolor – Akvarell (ví­zfesték) Layers – Rétegek Threshold – Határérték Screen – Szendvicsnegatí­v Linear Burn – Lineáris égetés Invert – Negatí­v Flatten Image – Rétegek összeolvasztása A TÖRDELŐNEK: A képek helyét félkövér számokkal jelöltem! Képaláí­rások: – 2. ábra: Az új ecsetek aktiválása 3. ábra: Az ecset eszközzel többféle alakú ví­zfestékpacát készí­thetünk – 5. ábra: A kontraszt növelése 6. ábra: A Szűrőgaléria (Filter Gallery) párbeszédablaka 7. ábra: A Határérték (Threshold) funkcióval erősen kontrasztossá változtathatjuk a képet 8. ábra: A Szendvicsnegatí­v (Screen) mód beállí­tása 9. ábra: A paletta alján lévő ikonra kattintva hoztuk létre a rétegmaszkot 10. ábra: Negatí­v kép 11. ábra: A bélyegképre kattintva megláthatjuk a maszk hatását 12. ábra: A rétegek összeolvasztása után további foltokat festhetünk az ecsettel – 14. ábra: A Lineáris égetés (Linear Burn) mód hatására a papí­ron megjelenik a festmény

Share.

About Author

Admin