tipa


A Digitális Fotó Magazin a
TIPA magyarországi tagja.
www.tipa.com

keresés

BEJELENTKEZÉS

Felhasználó név:
Jelszó:

Hirdetés

FACEBOOK


Teszt: Lomography Petzval objektív 85 mm f/2,2

Létrehozva: 2015.06.01  08:00   
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés
Kipróbáltuk a portréfotózást forradalmasító 1840-es Petzvál-objektív modern változatát, amellyel különleges képhatásokat és háttérelmosást lehet létrehozni.


Az elsősorban a művészi filmes fényképezőgépeiről ismert, stílusteremtő osztrák Lomography közösség azt a célt tűzte ki, hogy újraalkotja Petzvál József 1840-ben elkészített korszakalkotó portréobjektívjét, hogy egy mai fényképezőgéppel is ki lehessen próbálni, hogy milyen is egy csaknem 175 éves konstrukciójú eszközzel fotózni. Kezdeményezésükhöz a Kickstarter nevű közösségi finanszírozó weboldalon kerestek támogatókat, ahol az ötlet népszerűségét jelezve csaknem 1,4 millió amerikai dollárt kaptak az üzletben fantáziát látó támogatóktól. A 2013 augusztusában záruló kampány után munkához láttak, így az év elejére elkészültek az első végleges darabok, amelyekből a Lomography magyar képviseletének köszönhetően mi is kipróbálhattunk egyet. Az objektív tervezésében az oroszországi Zenit cég volt a Lomography segítségére, ők gyártják a végleges példányokat is, az egyébként gyönyörű objektívtubuson így a Zenit, a Lomography és a Petzval feliratok mellett a „Manufactured in Krasnogorsk, Russia" felirat is díszeleg.


Felépítés és konstrukció
Az objektív mechanikai és optikai felépítése a lehető legjobban hasonlít Petzvál 1840-es konstrukciójához, azonban az akkoriban alkalmazott nagy formátumú kamerák filmméretéhez igazodó kb. 150 mm-es gyújtótávolságot a mai 35 mm-es formátumnak megfelelően 85 mm-re csökkentették, az eredeti f/3,5-es fényerőt viszont f/2,2-re növelték. Az optikai konstrukciót azonban megtartották, a tárgyoldalon egy kéttagú, ragasztott lencsecsoport, a képoldalon két, légréssel illesztett lencsetag található. Köztük a ma szokásos íriszrekesz helyett lemezes rekesz található. A nyílásviszony megváltoztatásához a megfelelő méretű nyílással ellátott fémlemezkét kell az erre szolgáló résbe illeszteni. A csomagban nemcsak a hagyományos kör alakú nyílások találhatók meg, hanem négy különleges forma is, de semmi sem tartja vissza a felhasználót attól, hogy kartonból saját alakzatokat vágjon ki, így az életlen részek elmosódott foltjai is egyedi formákat vehetnek fel. Az élességállításról a mai csigás szerkezetek helyett fogaskerekes-fogasléces áttétel gondoskodik, a tárgytávolság az alul elhelyezett forgatógombbal állítható a kb. 1 méteres közelpont és a végtelen között. A tubus teljes egészében rézből készült, de aki idegenkedik ettől a színtől, vásárolhat fekete kivitelt is. Az objektív Canon EF- és Nikon F-csatlakozásokkal készül, akár full frame, akár APS-C-szenzoros és természetesen filmes tükörreflexesekhez illeszthető.

Képalkotási sajátosságok
A színhiba és további több képalkotási hiba kiküszöböléséhez már Peztvál eredeti objektívjében is különböző törésmutatójú üveganyagokat alkalmaztak (korona- és flintüveget), itt sincs máshogy, bár ma már sokkal modernebb üveganyagokat használtak fel. A szferikus aberráció és a színhiba így elenyésző, a képmezőelhajlás azonban jelentős. Az éles kép ugyanis ennél a konstrukciónál nem síkot közelítő, hanem gömbfelületen keletkezik, így a kép közepét élesre állítva, a széleken életlen leképzést kapunk. Ez járul hozzá a különleges képhatáshoz, ugyanis egy klasszikus portrénál, nyitott vagy a nyitotthoz közeli rekeszértékeknél a háttér a képszélekhez és a képsarkokhoz közeledve egyre életlenebb lesz. A fénylő foltok és az életlen részek szóródási körei is oválisokká torzulnak a sarkokban, ami szintén hozzájárul egyedi képekhez, adott esetben szinte körkörös életlenségbe foglalva a portréalanyt. Ilyen hatást egyébként több régebbi objektívnél is tapasztalhatunk. Egy mai objektívhez viszonyítva jelentős a vignettálás, így teljes nyílásnál, különösen full frame szenzoron a sarkokban láthatóan sötétebb a kép. A csaknem 175 éves konstrukció leképzési hibáit portréfotózásnál a magunk javára fordíthatjuk, ugyanis az egyedi hatások mind segítségünkre lehetnek abban, hogy a szemlélő figyelmét még jobban a kép közepén elhelyezkedő arcra irányítsuk.



Képminőség, tapasztalatok

Az objektív mechanikai felépítésére nem lehet panasz, de ez talán nem nevezhető külön érdemnek, hiszen színtiszta fém-üveg konstrukcióról van szó. A Petzval felirattal ellátott, legvastagabb elülső rész fixen épített napellenző, így ezt szállításkor sem lehet levenni. A fogasléces élességállítás pályája nagyon rövid, lehet, hogy érdemesebb lett volna egy áttételt beiktatni, hogy a forgatógombbal kicsit precízebben lehessen dolgozni. Teljes nyílásnál, különösen a mai digitális tükörreflexesek e szempontból csapnivaló mattüvegeivel így igencsak nehéz az élesség beállítása, különösen, ha kicsit kedvezőtlenek a fényviszonyok. Egy filmes gép mérőékes vagy mikroprizmás mattüvegén azonban lényegesen könnyebb dolgunk van. A rekeszlamellát csak a saját tömege tartja a helyén, így a fényképezőgépet kézben lóbálva vagy az objektívet fejjel lefelé tartva kieshet, erre érdemes figyelni. Ennél az objektívnél nincs értelme méréses tesztet készíteni, sokkal inkább a szubjektív képminőség számít. Teljes nyílásnál a kép közepe is lágy, de pont annyira, amennyire egy portrénál megbocsátható, cserébe látványos háttérelmosást kapunk. f/4-re rekeszelve a kép közepén már éles rajzot kapunk, f/11-nél, de különösen f/16-nál már a széleken is éles. Utóbbi értékeknél lényegében egy mai objektív hasonló rekesznyílásának megfelelő képminőséget kapunk.
Az új Petzvál-objektív remek kísérletezési lehetőséget ad a kezünkbe, nagyjából 150 000 forintos árával azonban nemcsak az effektszerű képminőséget, hanem a hangulatos külsőt is meg kell fizetni, így könnyen lehet, hogy hasonló képhatást egy akár tizedennyi pénzből vásárolt régi objektívvel és némi barkácsolással is elérhetünk. Így elsősorban azoknak ajánlhatjuk, akik egy igazán hangulatos, azonnal használható eszközt szeretnének kézbe venni.



Adatlap

Gyújtótávolság 85 mm
Fényerő f/2,2
Konstrukció 4 elem 3 csoportban
Képkör mérete 44 mm
Csatlakozások Canon EF és Nikon F
Közelpont 1 m
Méretek 120x85x80 mm
Tömeg 500g

Ami tetszett
- hangulatos külső
- különleges életlenségi hatások
- számos tartozék az alapcsomagban

Ami kevésbé tetszett
- drága
- rövid úton járó fókusz
- nem rögzíthetőek a rekeszlemezek

Az objektívet Lomography hivatalos forgalmazójától a Café Analógtól kaptuk kipróbálásra.










Hozzászólások

Nincs hozzászólás