tipa


A Digitális Fotó Magazin a
TIPA magyarországi tagja.
www.tipa.com

keresés

BEJELENTKEZÉS

Felhasználó név:
Jelszó:

Hirdetés

FACEBOOK


Színkontrasztok

Létrehozva: 2015.03.01  08:26   
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés
A színek nagyon ritkán állnak magukban, általában más színekkel körülvéve látjuk őket. Az azonban, hogy mennyire lesz hatásos egy kép, pont az egymást körülvevő színektől függ. Színekkel foglalkozó sorozatunk második részében a színkontrasztokat vizsgáljuk meg közelebbről.
Kontraszt nagyon sokféle értelemben keletkezhet, sőt a képeken általában nem csak egy kontrasztfajta látható. A legáltalánosabb a sötét-világos, avagy tónuskontraszt. A legjobban egy fekete-fehér felvételen érhető tetten, de a különböző világosságú színek is képesek kontrasztot teremteni. Az előző részben említett citromsárga-fekete párosítás például az egyik legerősebb sötét-világos vizuális kontrasztot hozza létre. Az egyes képelemek alkothatnak formai kontrasztot, egy sok egyenes vonalból építkező képen nagyon feltűnő egy kacskaringós részlet. Ha a fotón valamiből sok, valamiből pedig kevés látható, akkor mennyiségi kontrasztról beszélhetünk, attól függetlenül, hogy a különböző mennyiségeket színek, tónusok vagy a képelemek darabszámai fejezik ki. A jelentésbeli kontraszt az egyes képelemek értelmezésekor jön létre, például egy nagyon régi és egy új autó egymás mellett lefotózva éles jelentésbeli kontrasztot ad. A legfeltűnőbb és az egyik legalapvetőbb azonban a színkontraszt, amely különböző színek egymáshoz való viszonyával építi fel a képi hatást. A kontraszt azonban nem pusztán valamilyen különbség, hanem nagy, szembetűnő különbség. Nem keletkezik kontraszt két hasonló tónus között, csak akkor, ha valamilyen módon markáns eltérést sikerül létrehozni a színek segítségével. A kontraszt azonban még ennél is több, ugyanis nemcsak jelentős különbségről szól, hanem olyanról, amely kiemeli az egymással szembehelyezett képelemek sajátosságait. Egy élénkkék és egy élénkzöld külön-külön szemlélve önmagában csak egy-egy szín, amely akár számítógéppel is létrehozható, de egy élénkkék égbolt egy élénkzöld rét fölött már mindkét képelemet minősíti. A kontraszt tehát relativizál is, segít, hogy egy képelemet a befogadás során magunkban elhelyezhessünk a többi képelemhez viszonyítva.

Keresse a teljes cikket a Digitális Fotó Magazin március-áprilsi számában!






Hozzászólások

Nincs hozzászólás