tipa


A Digitális Fotó Magazin a
TIPA magyarországi tagja.
www.tipa.com

keresés

BEJELENTKEZÉS

Felhasználó név:
Jelszó:

Hirdetés

FACEBOOK


Szétfolyó kép Photoshoppal

Létrehozva: 2014.04.15  15:10   
Szerző: Bajic Iván
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés
A Photoshoppal olyanná alakíthatjuk fotónkat, mintha egy színes akvarell lenne, mely a szétfolyó festékpacáktól lesz igazán hatásos. Ezzel a módszerrel még a rosszabb minőségű, életlen képekből is egyedi alkotásokat varázsolhatunk.


Kattints a képre! Galéria nyílik az összes képernyőábrával!

Ahhoz, hogy a vízfestékszerűen szétfolyó fényképet létrehozhassuk, a portré mellett szükségünk van egy másik, festékpacákkal teli képre is. Ez könnyen elkészíthető úgy, hogy egy papírra valódi ecsettel festünk ilyen foltokat, majd az egészet beszkenneljük vagy lefényképezzük. Ennél azonban sokkal izgalmasabb, ha ezt a látványt is a Photoshop segítségével alakítjuk ki. Ehhez a program ecset eszközét használhatjuk. Bár a Photoshopban nagyon sokféle ecsetforma közül választhatunk, ebben az esetben olyan különleges alakú ecsetekre lesz szükségünk, amelyek nincsenek benne az alapkészletben. Ezeket a vízfestékecseteket ezért az internetről kell letöltenünk. Írjuk be az internetes keresőbe a „Photoshop", „watercolor" és „brush" szavakat, így gyorsan meg fogjuk találni a kívánt ecsetfájlokat. Mivel legtöbbjük ingyenes, érdemes többfélét is letölteni, hogy minél látványosabb akvarellképet készíthessünk. Miután letöltöttük gépünkre az .ABR kiterjesztésű fájlokat, másoljuk be ezeket a Program fájlok/Adobe/Adobe Photoshop/Előre beállított/Ecsetek (Program Files/Adobe/Adobe Photoshop/Presets/Brushes) nevű mappába. Indítsuk el a programot, majd az Eszköztárban klikkeljünk az ecset eszköz ikonjára. Mielőtt azonban ezt használni kezdenénk, aktiválnunk kell az új vízfestékecseteket. Ehhez először jelenítsük meg az Ecsetek palettát, vagyis kattintsunk a Beállítások sávon az Ecset (Brush) felirat melletti nyílra. A paletta jobb felső sarkában található másik kis nyílra klikkelve előbukkan egy menü, melyben megtaláljuk az internetről letöltött ecsetek nevét (2. ábra). Ha rákattintunk valamelyikre, a palettán megjelennek az új ecsetformák. Ezután már el is kezdhetünk velük festeni. Hozzunk létre egy új, üres dokumentumot, majd az Eszköztár alján állítsuk be a kívánt festőszínt, a palettán található Főátmérő (Master Diameter) csúszkával pedig az ecset méretét. Az így előkészített eszközzel a fehér képre kattintgatva szép sorban megjelennek az élethű festékpacák (3. ábra). Ha többféle vízfestékecsetet töltöttünk le, akkor használjuk felváltva ezeket, közben pedig a Beállítások sávon csökkentsük az áttetszőségüket (Opacity), így egy igazán látványos, absztrakt akvarellt hozhatunk létre. Ezt a képet mentsük el, illetve tegyük félre, mert csak később lesz rá szükségünk. A munkafolyamat következő lépéseként nyissuk meg azt a portrét, amelyet „szétfolyóvá" szeretnénk alakítani. Lehetőleg egy fehér vagy világosszürke háttérrel rendelkező fotót válasszunk (4. ábra). Az eredeti színekre nincs szükségünk, ezért először a Kép/Korrekciók/Színtelenítés (Image/Adjustments/Desaturate) paranccsal alakítsuk fekete-fehérré a képet. Növeljük egy kicsit a kontrasztot, vagyis kattintsunk a Kép/Korrekciók/Fényerő/Kontraszt (Image/Adjustments/Brightness/Contrast) menüpontra, majd a megjelenő párbeszédablak alsó csúszkáját húzzuk jobbra (5. ábra). Ezután készítsünk egy rétegmásolatot, azaz adjuk ki a Ctrl+J billentyűparancsot. Ezt az új réteget egy szűrővel kell átalakítanunk. A Szűrő/Szűrőgaléria (Filter/Filter Gallery) menüpontra kattintva megjelenik egy nagyobb párbeszédablak. Itt a Művészi (Artistic) filtercsoportból válasszuk ki az Akvarell (Watercolor) nevezetű szűrőt (6. ábra). A Részletesség (Brush Detail) csúszkát állítsuk 12-re, az árnyékintenzitást (Shadow Intensity) 1-re, a textúrát (Texture) pedig 3-ra, majd kattintsunk az OK-ra. Ezután nyissuk meg a Rétegek palettát (Ablak/Rétegek [Window/Layers]), melyen kattintsunk az alsó réteg sávjára. Ennek a rétegnek az átalakításához a Kép/Korrekciók/Határérték (Image/Adjustments/Threshold) funkciót fogjuk használni. A párbeszédablakban a csúszkát húzzuk egy kicsit balra. A cél az, hogy a kép extrém módon kontrasztos legyen, vagyis csak teljesen fekete és teljesen fehér foltokból álljon (7. ábra). Ha ezzel végeztünk, a Rétegek palettán kattintsunk ismét a felső sávra, és a két réteg összhatásmódját állítsuk Szendvicsnegatívra (Screen) (8. ábra). Ezután egyesítsük a rétegeket a Réteg/Rétegek összeolvasztása (Layer/Flatten Image) paranccsal, majd a Ctrl+A billentyűk leütésével jelöljük ki az egész képet. Ezt helyezzük vágólapra a Ctrl+C billentyűparanccsal, és szüntessük meg a kijelölést. Most lesz szükségünk arra az akvarellképre, amelyet korábban készítettünk. Miután megnyitottuk, húzzuk rá a mozgató eszközzel a portréra, ahol ezáltal egy új rétegre kerül. Ha rápillantunk a Rétegek palettára, láthatjuk, hogy két sáv van rajta, alul a portré, felette pedig a festékfoltos kép. Következő lépésként kattintsunk a paletta alján balról a harmadik ikonra, mellyel egy rétegmaszkot rendelünk e felső réteghez. Ennek hatására a palettán az akvarellréteg sávján megjelenik egy kis fehér négyzet is (9. ábra). Most erre kell kattintanunk úgy, hogy közben lenyomjuk az Alt billentyűt. Ettől ideiglenesen fehérré változik a kép. Az F4 billentyű leütésével illesszük be ide a vágólapról a kontrasztos portrét. Ezután a Kép/Korrekciók/Negatív (Image/Adjustments/Invert) paranccsal fordítsuk negatívba, így ami eddig fekete volt, az fehér lesz, a fehér részletek pedig feketévé válnak a képen (10. ábra). Végül kattintsunk a palettán a felső sáv elején található bélyegképre, vagyis az akvarell miniatűr változatára. Ennek köszönhetően végre megláthatjuk munkánk végeredményét: egy szétfolyó, festékpacákból álló, különleges portrét (11. ábra). Hogy érthetőbb legyen, nézzük meg közelebbről, miért kellett elvégeznünk a fent leírt lépéseket. A rétegmaszkot azért hoztuk létre, hogy a vízfestékkép bizonyos részleteit kitakarjuk. A maszkolás ilyenkor a fekete területek segítségével történik. A mi esetünkben azonban ezeket nem egy fekete színű ecsettel hoztuk létre, hanem egyszerűen ráhelyeztük a maszkra a fekete-fehér portré negatívba fordított másolatát. Így lehetséges az, hogy a festékpacák csak a megfelelő helyen látszanak, követik az arc vonalát. Ha szükséges, utólag még módosíthatjuk a látványt, vagyis azt, hogy hol legyenek még festékfoltok. Ehhez először a Réteg/Rétegek összeolvasztása (Layer/Flatten Image) parancs segítségével egyesítsük a rétegeket, szüntessük meg a kijelölést, majd aktiváljuk ismét valamelyik akvarellecsetet. Ezután helyezzünk még egy-két elfolyó pacát a képre. Használjunk többféle alakú és méretű ecsetet, illetve különböző festőszínt, hogy izgalmasabb legyen a végeredmény (12. ábra). Mivel azt a benyomást szeretnénk kelteni, mintha egy képzőművészeti alkotásról, egy igazi akvarellről lenne szó, befejező lépésként festményünket helyezzük egy texturált, gyűrött papírra. Ehhez szükségünk van egy ilyen papírlap fotójára (13. ábra). Miután ezt megnyitottuk a programban, a mozgató eszköz segítségével húzzuk rá az akvarellre. Amennyiben szükség van rá, adjuk ki a Szabad alakítás (Free Transform) parancsot a Ctrl+T billentyűk leütésével. Így a megjelenő keret valamelyik pontját megragadva az egérrel könnyen átméretezhetjük, a festményhez igazíthatjuk a papírt. Ezután a Rétegek palettán válasszuk ki a Lineáris égetés (Linear Burn) összhatásmódot (14. ábra). Ha a látvány megfelelő, ismét olvasszuk össze a rétegeket. Miután befejeztük a munkát, érdemes visszaállítani az eredeti ecsetkészletet, hiszen ezekre a speciális vízfestékecsetekre csak ritkán lesz szükségünk. Tehát nyissuk meg az Ecsetek palettát, és kattintsunk a jobb felső sarkában található kis nyílra. A megjelenő listából válasszuk ki az Ecsetek visszaállítása (Reset Brushes) menüpontot. Bajic Iván Angol-magyar szótár: Brush Tool - Ecset eszköz Opacity - Áttetszőség Image/Adjustments - Kép/Korrekciók Desaturate - Színtelenítés Brightness/Contrast - Fényerő/Kontraszt Filter Gallery - Szűrőgaléria Watercolor - Akvarell (vízfesték) Layers - Rétegek Threshold - Határérték Screen - Szendvicsnegatív Linear Burn - Lineáris Égetés Invert - Negatív Flatten Image - Rétegek összeolvasztása A TÖRDELŐNEK: A képek helyét félkövér számokkal jelöltem! Képaláírások: - 2. ábra: Az új ecsetek aktiválása 3. ábra: Az ecset eszközzel többféle alakú vízfestékpacát készíthetünk - 5. ábra: A kontraszt növelése 6. ábra: A Szűrőgaléria (Filter Gallery) párbeszédablaka 7. ábra: A Határérték (Threshold) funkcióval erősen kontrasztossá változtathatjuk a képet 8. ábra: A Szendvicsnegatív (Screen) mód beállítása 9. ábra: A paletta alján lévő ikonra kattintva hoztuk létre a rétegmaszkot 10. ábra: Negatív kép 11. ábra: A bélyegképre kattintva megláthatjuk a maszk hatását 12. ábra: A rétegek összeolvasztása után további foltokat festhetünk az ecsettel - 14. ábra: A Lineáris égetés (Linear Burn) mód hatására a papíron megjelenik a festmény






Hozzászólások

Nincs hozzászólás