tipa


A Digitális Fotó Magazin a
TIPA magyarországi tagja.
www.tipa.com

keresés

BEJELENTKEZÉS

Felhasználó név:
Jelszó:

Hirdetés

FACEBOOK


Retracings - archívumhasználat a kortárs fotográfiában

Létrehozva: 2014.11.19  10:47   
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés
Az archívumhasználatról szóló kiállítás ötletét és koncepcióját részben Jacques Derrida tanulmányai ihlették. Az archiválási lázról írott tanulmányában arra tett kísérletet, hogy leválassza az archívumot, mint intézményt, arról a szerinte leegyszerűsített használatról, amelyben az emlékezet tapasztalataként, azaz 'az eltűnt idő nyomában indított kutatásként' definiálódik.
A levéltárak, gyűjtemények narratívaképző erejéről a képzőművészet is megszólalt, aktívan használva az archívumokat már az 1970-es évektől. A rákérdezés aktualitása a digitális gyűjtemények megjelenésével és szuper gyorsaságú terjedésével került előtérbe. Ez nemcsak a megsokasodott és megkönnyített hozzáférést jelentette, hanem az ellenőrizetlen és átgondolatlan információknak, azaz a manipuláció lehetőségének is tág teret adott. Információéhség és az alapos feldolgozás, végiggondolás érzékeny egyensúlya is hatással volt a kiállítás koncepciójára, amennyiben arra ösztökélte a felkért művészeket, hogy a tágan értelmezett gyűjteményekben kutassanak, és kitöltsék az addig hozzájuk tapadt kartotéklapok üres helyeit. Különösen aktuális kérdés ez a fotográfiával kapcsolatban, amely egyszerre eszköze és tárgya is a gyűjteményeknek, gyűjteményezésnek.



A kiállítás koncepciója a hatalom eszközei és manipulációja mellett, sőt előtt elsősorban a művészi kreativitás, az archívum használatra alapozott alkotói fantázia mozgásba hozására épített. A munkára felkért alkotók szabadon választhattak az archívumok sokaságából. Ki a kommunikációra (katonagalambok), ki a már meglévő gyűjtemények forrásaira támaszkodott (magán- és közgyűj-temények, digitális archívumok), hogy egy-egy dokumentumot mikrovizsgálat alá vegyenek, felfedezzék és interpretálják keletkezési körülményeiket.

A kiállítás célja, hogy a szövegek, fotó és egyéb gyűjteményi egységeken keresztül összefüggésekre mutasson rá, és dialógust kezdeményezzen a dokumentumok különböző fajtái között, és a párbeszédet kiterjessze a konfliktusokkal terhelt világunkra.

Kurátor: Uhl Gabriella

Művészek: Ana Adam, Bozsó András, Csontó Lajos, Hajdú József, Károly Sándor Áron, Kovács Melinda, Cristian Opris, Szamódy Zsolt Olaf, Tarjáni Antal, Telek Balázs.

Megtekinthető:
Budapest Galéria, 1036 Budapest, Lajos utca 158.
2014. november 13 - 2015. január 12.

 


Cimkék:

retracings





Hozzászólások

Nincs hozzászólás