tipa


A Digitális Fotó Magazin a
TIPA magyarországi tagja.
www.tipa.com

keresés

BEJELENTKEZÉS

Felhasználó név:
Jelszó:

Hirdetés

FACEBOOK


Különleges kompozíciós elemek: átlók, háromszögek és ívek

Létrehozva: 2014.09.11  07:18   
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés
A képkompozícióval foglalkozó sorozatunk előző részben a képmező vízszintes és függőeleges felosztásával foglalkoztunk, de vannak még izgalmasabb eszközök is a figyelem felhívására és a tekintet irányítására: az átlók, a háromszögek és az ívek.
Feltűnt már önöknek, hogy az előző részben a képelemek lehetséges pozicionálásával kapcsolatban mindig csak olyan tippeket adtam, ami a jobb-bal, felül-alul elhelyezkedésre vonatkozott? Eddig ugyanis arról szólt a dolog, hogy a fényképezőgépet felfelé vagy lefelé döntsük. Pedig egy kép úgy is jelentőségteljessé válhat, ha a gépet ferdén tartjuk, és nem olyan vízszintes a világ. Vagy ha esetleg egy ferde témát fotózunk le. Választhatunk bármilyen vízszintes vagy függőleges osztást, mindegy is, hogy milyen arányt alkalmazunk, az eredményül kapott képen így is, úgy is csak két téglalap marad. Ezek pedig elég statikus, szinte már geometrikus hatással vannak a szemlélőre. De hol marad a művészi dinamika? A ferde képfelosztások teljesen másképp hatnak ránk, játékosabbak, könnyedebbek. Ez ugyanúgy vonatkozik felületekre, mint struktúrákra és egyes hosszúkás képi elemekre. Legyen bármilyen szép is egy virág, ha függőlegesen fotózzuk, mindig fennáll a veszélye, hogy kettévágja a képet. Átlós megoldással azonban erről szó sem lehet! Érdekes, hogy hogyan értelmezi az agyunk a képi információkat. Az ember többféleképpen döntögeti a fényképezőgépet, mígnem azt hiszi, megtalálta a lehető legjobb felosztást. De mit dekódol ebből a kis „adatközpontunk"? Tiszta, geometrikus formákat és pontos felosztást. Közben pedig tetszetős, dinamikus fotókat szerettünk volna készíteni... Hogy elejét vegyem a csalódásnak és a kudarcérzetnek, arra bátorítom az olvasót, hogy egyszerűen csak nyomja meg az exponálógombot, mindegy, hogy mi lesz a végeredmény. Elég, ha a képre kerül pár ferde vonal, átlók, és az agy máris azt jelzi vissza, hogy a legjobb úton járunk a művészi hatás felé! Ennyire egyszerű tetszetős képeket készíteni!

Keresse a teljes cikket a Digitális Fotó szeptember-októberi számában!






Hozzászólások

Nincs hozzászólás