tipa


A Digitális Fotó Magazin a
TIPA magyarországi tagja.
www.tipa.com

keresés

BEJELENTKEZÉS

Felhasználó név:
Jelszó:

Hirdetés

FACEBOOK


Kompozíció mindenkinek: A kontrasztok

Létrehozva: 2014.11.10  10:52   
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés
A kép egyik legerősebb kompozíciós eleme a kontraszt. Azonban nemcsak tónusok és színek, hanem formák és motívumok is alkothatnak egymással kontrasztot. Van, hogy egy felvételen több különféle kontraszt is feltűnik.
A színek mellőzése még ma is aktuális és alkalmazott fotós kifejezőeszköz. A digitális világban általában 256 világossági fokozattal dolgozhatunk. A fekete és a fehér között tehát 254 szürkeségi fokozatot különböztetünk meg. Ezek egy árnyalatokban gazdag leképzés esetén kétségtelenül fontosak, ám a gyakorlatban azok a fotók hatnak a legjobban, amelyek kevés szürkeségi fokozatot tartalmaznak. A fekete-fehér a kontrasztoktól lesz életteli: kemény és tömör, talán már-már grafikus is. A hatást tovább erősíthetik a tiszta formák is. A színek néha túlságosan elterelik a figyelmet a vonalakról, ívekről, bizonyos képelemekről. A fekete-fehér nem a valóságot próbálja meg rekonstruálni; itt más szabályok érvényesek. Minél nagyobb az ellentét világos és sötét között, annál jobban érvényesülnek a formák. Ha tehát szeretnénk fényképezőgépünkkel művészi fotókat készíteni, két út áll előttünk. Kiválasztjuk a gép fekete-fehér funkcióját, vagy a színesben készült fotókat utólag konvertáljuk fekete-fehérré. A második verziónál még mindig fennáll az a lehetőség, hogy mégis a színes képet használjuk, viszont sokkal szélesebb technikai lehetőségeink vannak a konvertálás során. Bármelyik megoldást is választjuk, fontos, hogy már a téma kiválasztásánál is fekete-fehérben „gondolkodjunk"!
...


Remélem, a kedves olvasó megbocsátja, ha kicsit visszatérek a formátumokhoz. A fekvő formátum nyugalmat áraszt. Ám mi történik, ha ezt a nyugalmat markáns, függőleges képelemek kavarják fel? Nos, igen, ekkor a képen egyértelműen ellentét keletkezik. Mi hat erősebben? A formátum vagy a tartalom? Az ilyen kompozíciók ellenpontot képeznek, és ez érdekessé teszi őket. A sorozat előző részei után talán már a kedves olvasó is a vonalak és formák bűvkörébe került. Amint azonban ezeket az alkotóelemeket egymással keverjük, izgalmassá válik a kép! Az ember alapvetően hajlik arra, hogy bizonyos benyomásokat bizonyos helyzetekkel társítson. Megszoktuk, hogy a természetben csend van, a gépteremben pedig nagy a zaj. Van, aki akkor rándul össze, ha elhúz az égen egy vadászgép, és van, aki akkor ijed meg, ha áramszünetkor hirtelen nagy csend veszi körül. Ezt képekre lefordítva: a tartalomnak kell kontrasztosnak lennie.

Keresse a teljes cikket a Digitális Fotó Magazin november-decemberi számában!






Hozzászólások

Nincs hozzászólás