tipa


A Digitális Fotó Magazin a
TIPA magyarországi tagja.
www.tipa.com

keresés

BEJELENTKEZÉS

Felhasználó név:
Jelszó:

Hirdetés

FACEBOOK


Hogyan készítsünk réskamerás képeket?

Létrehozva: 2014.03.04  04:14   
Szerző: Szita Péter
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés
Egy videofelvételre alkalmas fényképezőgéppel és némi utómunkával speciális felszerelés nélkül is készíthetünk réskamerás felvételeket. Cikkünkben lépésről lépésre bemutatjuk a munkafolyamatot. Az alábbi írás a Digitális Fotó Magazin 2013. októberi számában jelent meg.
A réskamerás fotózás (slit-scan) nem új dolog, ismereteink szerint először Stanley Kubrick alkalmazta 2011 Űrodüsszeia című filmjében, 1968-ban. Az eljárás lényege, hogy nem egy adott területen (filmkocka, képszenzor), hanem egy vonal mentén rögzítünk valamilyen időben változó látványt. Az időbeli változás azt jelenti, hogy a téma, a rés vagy a kamera, esetleg mind a három elmozdul egymáshoz képest. A vonal mentén látható látvány időbeli lefolyását valamilyen módon folyamatosan rögzítjük. A keletkező képek sajátossága, hogy a hagyományos fotóval szemben nemcsak egy időpillanatot rögzítenek, hanem az időbeli változást is. (Az eljárást például atlétikai versenyeken célfotókamerákban is használják.) Az alkalmazott technikától függően az eredmény a valóság valamilyen torzított formájú, időtengely mentén történő leképzése lesz. A 2013. októberi lapszámunkban közölt, Magyar Ádám által készített különleges fotográfiák sok olvasónkat inspirálhatják a réskamerás képkészítés kipróbálására, cikkünkben ehhez nyújtunk segítséget.



Képkészítés rögzített réskamerával
Egy réskamerával számtalan módon készíthető kép, mi most egy fix rés előtt elvonuló mozgó motívumok rögzítésével próbálkozunk meg. Magyar Ádám olyan kamerákat használt, amelyekben csak egyetlen pixeloszlop található, ezzel készített folyamatosan egyetlen pixel szélességű, de több ezer pixel magasságú képeket, majd a pixeloszlopokat egymás mellé helyezte. Így kapta a különleges képeket, amelyeken a vízszintes tengely nemcsak síkbeli, hanem időbeli kiterjedést is érzékeltet. A rés előtt elhaladó motívumok „felszkennelték" magukat a képre, az álló motívumok minden pixeloszlopon egyformán jelentek meg, így az időtengely mentén folytonos vonalaknak látszódtak. Magyar Ádám maga építette fényképezőgépeit, síkágyas szkenner és ipari vonalszenzoros kamera felhasználásával, mi viszont most speciális eszközök nélkül készítünk hasonlókat, persze jókora kompromisszumokkal. Első lépésként egy videofelvételre lesz szükségünk, amelynek képkockáit egyedi képekké alakítjuk, végül minden egyes képből kivágunk egy kijelölt pixeloszlopot, amelyeket egy új képen szépen sorjában egymás mellé helyezünk. Így gyakorlatilag minden egyes képkockából csak egyetlen pixeloszlopot használtunk. Kész képünk a kiválasztott pixeloszlop mögötti időbeli történéseket fogja rögzíteni.

A téma kiválasztása és a videofelvétel
A fényképezőgépek általában 25 vagy 30 kép/s-os képismétléssel képesek videót rögzíteni, ami nagyon behatárolja mozgásterünket. A 25 kép/s-os képismétlés azt jelenti, hogy egy olyan motívum, amely három másodperc alatt halad át a képkocka egy pontja előtt 3x25, azaz 75 képpont szélességű lesz a kész felvételen, azaz vízszintes kiterjedése minimális lesz. Egy, a fényképezőgépünkhöz közel elhaladó gyalogos vagy autós látványként értékelhetetlen lesz. Így célszerű minél lassabban haladó motívumokat keresni, távolabb lévő, lassan sétáló embert, éppen csak guruló kerékpárost, árral szemben haladó folyami hajót. (A gyorsabban haladó témák megfelelően részletes rögzítéséhez több száz kép/s-os képismétlésre lenne szükség. Vannak olyan fényképezőgépek, amelyekkel csökkentett felbontással 60, 120 vagy akár még ennél is nagyobb képismétlés is elérhető, ezekkel hatékonyabban kísérletezhetünk!) Végső képünk magassága meg fog egyezni a videofelvétel függőleges felbontásával. Ha nagyobb magasságú képet szeretnénk, akkor készítsünk bátran függőleges géptartású videót, a képkockákat később tetszőlegesen lehet forgatni. Állítsuk gépünket stabil állványra, ha van, állítsunk be manuális expozícióvezérlést. Indítsuk el a videofelvételt. 25 kép/s-os képrögzítés esetén minden egyes másodperc elteltével 25 pixellel szélesedik slit-scan a képünk, azaz egy perc alatt 1500 pixel széles lesz a fotónk. Érdemes nagyjából egy-két perces felvételekkel kezdeni a kísérletezgetést.


Videóból képkockák
Ha rendelkezünk valamilyen videoszerkesztő programmal, az jó esetben képes lesz arra, hogy felvételünk képkockáit egyesével JPEG- vagy más képformátumba mentse. Ha nincs ilyen programunk, találunk kifejezetten erre a célra szolgáló ingyenes alkalmazásokat is. Mi a Free video to JPEG converter nevűt használtuk, amely remekül működött, bár az ingyenességért cserébe néha idegesítő reklámablakokat dobott fel. Ha álló formátumú videót készítettünk, akkor itt az ideje elforgatni a képkockákat. Csoportos forgatásra szinte az összes jobb képnézegető program képes, a fizetősek közül az ACDSee, az ingyenesek közül az IrfanView ajánlható. Sok kép esetén persze ez eltart egy darabig. Az 1. képen a már elforgatott képkockák láthatóak.

A Photoshop action elkészítése

A folyamat legkomplikáltabb része egy megfelelő Photoshop-művelet (action) elkészítése, amely elvégzi helyettünk a babramunkát. A rögzítés megkezdése előtt a következő előkészítő műveletekre van szükség: Hozzunk létre egy új, üres dokumentumot, amelynek magassága egyezzen meg videokockáink magasságával, szélessége pedig az összes videokockánk számával. A szélességre hagyjunk rá még plusz 10 pixelt. Jelöljük ki az üres dokumentumon a kép kezdőpontját: váltsuk át a kijelölőeszközt egyetlen pixeloszloposra (a kijelölés gomb hosszú lenyomásával, 2. kép), és kattintsunk a képünk bal szélére. Ha létrejött a kép szélén az egyetlen pixeloszlopnyi kijelölés, mentsük el azt (Select/Save Selection), adjunk valamilyen egyszerű nevet is neki, pl. „01". A kijelölés elmentése a 3. képen látható. Ctrl+D-vel szüntessük meg a kijelölést. Most hívjuk be az első videokockát, és keressük ki rajta azt a pixeloszlopot, amelyet fel szeretnénk használni. Érdemes a kép olyan részéről választani, ahol valamilyen strukturált dolog látható a háttérben, ugyanis így kapunk majd látványos vonalakat a statikus területeken (4. kép).
A műveletsor rögzítésének megkezdése előtt tehát legyen ott a háttérben az üres dokumentum, az előtérben pedig az első kinyitott kocka. Hozzunk létre egy új actiont (műveletet) pl. slitscan néven, és kattintsunk a rögzítés gombra, majd hajtsuk végre a következő lépéseket (5. kép):
1.) A pixeloszlop kijelölőeszköz használatával kattintsunk az első képkockánkra, oda, ahonnan ki szeretnénk emelni a pixeloszlopot. Létrejön az egyetlen pixel széles kijelölés.
2.) Másoljuk vágólapra a kijelölés tartalmát (Ctrl+C).
3.) Csukjuk be a képet (Ctrl+W). Előbukkan az üres dokumentum.
4.) Kattintsunk a Select/Load Selection menüpontra, válasszuk ki a korábban elmentett kijelölést (01), kattintsunk az OK gombra. Megjelenik az üres kép bal szélén az egyetlen pixeloszlopnyi kijelölés.
5.) A billentyűzet jobbra nyíl gombjával léptessük egy pixelnyit jobbra a kijelölést.
6.) Kattintsunk a Select/Save Selection menüpontra és mentsük el a megadott néven (01) az új pozícióban lévő kijelölést, kattintsunk az OK-ra.
7.) Illesszük be a Ctrl+V billentyűkombinációval az első képkockáról kivágott pixeloszlopot.
8.) A Ctrl+E kombinációval egyesítsük a két réteget. Ha elkészültünk, állítsuk le a rögzítést.


Az első kép létrehozása

Az összeállítás kezdete előtt az üres dokumentumunkból töröljük ki, ami a rögzítés során belekerült, majd válasszuk ki a File/Automate menüpontot. Felül jelöljük ki az imént létrehozott actiont, a forrásképeknél kattintsunk a Folderre, és jelöljük ki azt a mappát, amelyben filmkockáink vannak (6. kép). Ha mindent jól csináltunk, akkor az indítás gombra kattintva a Photoshop kinyitja az első képkockát, kijelöli és kimásolja a megfelelő pixeloszlopot, beilleszti azt az üres dokumentumba, majd a következő képnél ugyanezt elvégzi, de közben egyetlen pixellel továbblépteti a beillesztés célterületét. A kiindulási képek számától és számítógépünk sebességétől függően a művelet akár több óra hosszat is eltarthat. Érdemes a Photoshop ablakát a minimalizálógombbal lecsukni, így ugyanis sokat gyorsul a futás. Ha minden rendben volt, végeredményként az itt láthatókhoz hasonló képet kapunk. Érdekesség, hogy az eljárás a mozgó témákat eredeti haladási irányuktól függetlenül azonos irányba fordítja a kész képen. Mindegy ugyanis, hogy a mozgó téma melyik irányból érte el a rést, azaz a kitüntetett pixeloszlopunkat, a végső képre mindenképp jobbról balra kerülnek rá a pixeloszlopok, így azon minden mozgás balról jobbra fog mutatni. Ha fordítva szeretnénk, semmi akadálya, hogy műveletünket fordított irányú beillesztésre programozzuk, de ennél jóval egyszerűbb letükrözni a kész felvételt.
Fontos kiemelni, hogy a műveletsort némi programozási tudás segítségével például JavaScript programnyelven is elkészíthetjük, ez sokkal rugalmasabb eszköz a hasonlóan összetett műveletek automatizálásához. Segítségével kényelmesebbé és gyorsabbá tehetjük a slit-scan képek feldolgozását. Ezt azonban csak azoknak ajánljuk, akik rendelkeznek valamilyen alapvető programozási tudással. A Photoshop programozásához a kapcsolódó cikkeink között hivatkozott írásban találnak hathatós segítséget olvasóink.


A Photoshop-művelet további használata
Ha több alkalommal is szeretnénk réskamerás képeket létrehozni, a Photoshop-művelet minden egyes futtatása előtt el kell végezni néhány lépést. Az eredetileg rögzített művelet tartalmazza, hogy a forrásképről melyik pixeloszlopot jelöltük ki. Ha most máshonnan szeretnénk kiemelni a pixeloszlopot, kattintsunk az Action palettán az egérrel a kijelölést végrehajtó műveletre, majd a rögzítés gombra, és jelöljük ki az új pixeloszlopot, majd állítsuk le a rögzítést. Az új kijelölőművelet megjelenik a régi alatt, a régit most töröljük le. Szükséges továbbá minden egyes futtatás előtt az üresen létrehozott célképen meghatározni a beillesztés indítási pontját. (Ezt nem kell a műveletbe rögzíteni!) Hozzuk tehát létre az üres céldokumentumot, kattintsunk a pixeloszlop kijelölő eszközre, majd képünk bal szélére. Ha létrejött a kijelölés mentsük azt el a Select/Save selection menüpont segítségével ugyanazon a néven, mint amit a műveletsor rögzítésekor használtunk, példánkban ez „01" volt. Ha ezzel megvagyunk, és csak az üres képünk van nyitva a Photoshop ablakában, indíthatjuk a következő feldolgozási folyamatot a már leírt módon, a File/Automata menüpont segítségével.

Utómunkálatok
Az első próbálkozásoknál, 25 vagy 30 kép/s-os videó használatakor alighanem gondot okoznak a túl keskenyen megjelenő mozgó motívumok. Érdemes így az elkészült képet függőlegesen összenyomni, hogy természetesebb látványt kapjunk. A videofelvételek tömörített képkockáinál sajnos számolni kell a tömörítési minőségveszteséggel, így a felvételkori expozíciós hibákat (különösen az alulexpozíciót) a szokásosnál szűkebb keretek között tudjuk csak korrigálni. A felvételről kivághatók a zavaróan üres részletek, ezzel azonban elszakadunk a valóság időtengelyétől. Érdemes inkább jól megválasztani a felvétel helyét és idejét.

További ötletek
Cikkünkben egyetlen eljárást mutattunk be, de a kísérletezési lehetőségek száma szinte végtelen. Érdemes kipróbálni, hogy a réskamera előtt egy forgószéken lassan körbeforgatunk valakit. A kamera is mozoghat, ha a felvétel közben lassan, de egyenletes sebességgel elfordítjuk a kamerát az állványon (pásztázás), a kész képen a háttér nem vonalakként, hanem valamilyen torzított formában fog megjelenni, de a kamera mozgása a különböző sebességgel haladó témák leképzésére is hatással van. Így a gyorsabb motívumokat némi időkorrekcióval rögzíthetjük, nem lesznek annyira összenyomva a kész képen. Érdemes további kameramozgásokkal is kísérletezni, az eredmény garantáltan érdekes lesz.

Kapcsolódó cikkek
2006. március, 50. oldal - Automatizálás a Photoshopban - 1
2006. április - Automatizálás a Photoshopban - 2
2006. május - Automatizálás a Photoshopban - 3
2012. november, 82. oldal - Csináld magad! - Résletapogatás-eljárás
2012. március, 26. oldal - Programozzunk Photoshopot!
2013. október. 78. oldal - Az időtengely mentén







Hozzászólások

Nincs hozzászólás