Fujifilm X-Pro3 első kézből

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

A Fujifilm meghívásának köszönhetően nem csak az X-Photographers Back in Black kiállítását nézhettük meg Prágában, hanem az új X-Pro3 kamerát is kipróbálhattuk.

A Fujifilm X-Photographers kiállítása két év után tért ismét vissza Prágába. A Moldva folyó fölötti pillérekre épült Mánes galériában ezúttal a középformátumú GFX-kamerákkal dolgozó fotósok különleges, fekete háttér előtt készített portréi kerültek a falra, amelyek kifejezetten erre a témára, erre az alkalomra készültek. A Fujifilm X-Photographers csoport immár 500 főt számlál a világ 60 országából és azokat a profi fotósokat és művészeket tömöríti, akik Fujifilm felszereléssel dolgoznak.


Az X-fotósok azonban azért is különleges helyzetben vannak, mert az új termékek fejlesztésekor elsősorban az ő véleményüket kérik ki a Fujifilm mérnökei és közülük kerülnek ki azok is, akik még a bejelentés előtt tesztelhetik az újdonságokat. A Back in Black kiállítás megnyitója utáni napon, mindössze egy héttel a kamera bejelentését követően már a meghívott újságírók is kézbe vehették az X-Pro3-at egy városi fotózás erejéig. Most az első, személyes benyomásokat és a legfontosabb újdonságokat foglaljuk össze, részletes tesztet a Digitális Fotó Magazin január-februári lapszámában közlünk.
Első benyomások
Az X-Pro3 legnagyobb meglepetése, hogy egy merész húzással eltűntették a képernyőt a hátuljáról. Azért nem annyira mint a Leica az M10-D esetében, amelyen egyáltalán nincs semmiféle kijelző. A Fujifilm meghagyta az LCD-t, de befelé fordítva, így az alaphelyzetben egyáltalán nem látható. Ha szükség van rá, akkor az alul elhelyezkedő zsanérral lehet lefelé hajtani, egészen 180 fokban. A hátoldalra azonban egy négyzet alakú információs kijelzőt építettek, amely hagyományos módban a felvételi adatokat jelenti meg, de kirakható rá az adott filmszimulációs módnak megfelelő grafika is, ami a Fujifilm régi filmes dobozaira hasonlít. A filmes korszakban sok kamera hátulján volt egy kis tartó, ahova be lehetett csúsztatni a filmes doboz letépett tetejét, így a fotós nem felejtette el, hogy épp milyen nyersanyag is van a gépében. Lehet, hogy a Fujifilmnél úgy gondolták, hogy ha valaki bosszankodna is az eltűntetett képernyő miatt, a kedves megoldás azonnal jobb kedvre deríti.

Elsőre valóban furcsa volt, hogy nincs mindig ott a képernyő a hátoldalon. Nem is a fotózás során, mert a X-Pro széria egyedülálló optikai-elektronikus hibrid keresőjét tényleg öröm használni. Ráadásul az X-Pro3-ban továbbfejlesztett optikai rendszerű és nagyobb betekintési távolságú az OLED kereső, megnövelt felbontással, nagyobb kontraszttal és fényerővel, jobb színvisszaadással, valamint 100 kép/s-os képismétléssel. Mintha a Fujifilm azt sugallná, hogy azért építettünk nektek egy csúcskategóriás és valóban különleges keresőt, hogy használjátok! Ebben igazuk is lehet. Szokatlan viszont, hogy a visszajátszáshoz és a menük használathoz vagy a szemünkhöz kell emelni a kamerát, vagy le kell hajtani a képernyőt. A visszajátszást hamar el tudtam engedni, más kamerán sem nézegetem egyenként a képeket az exponálás után. Ráadásul az X-Pro3-ba épített autofókusz minden eddiginél gyorsabb és pontosabb, így jól lehetett rá támaszkodni, a kritikus képeknél pedig az elektronikus kereső felvételi segédleteit, (pl. hisztogram, élkiemelés) is lehet használni. Az egyetlen pont, amelynél valóban kényelmetlen volt a kijelző hiánya, a menühasználat. Bár a kamerán több opció is elérhető fizikai kezelőszervekkel, vannak olyan beállítások, amelyekhez mindenképp kell a menü. Mert hiába van külön fizikai Drive gombja a képtovábbítási módoknak, mindenképp a kereső vagy a képernyő kell az opció módosításához.

Itt elférne még egy kis optimalizálás, például az, hogy a Drive gomb lenyomásakor a hátoldali négyzetes kijelzőn jelennének meg a drive módok, amiket már a tárácsával vagy a joystickkel lehetne léptetni.
Azért érezhetnek valamit a Fujifilmnél, mert a szokatlan megoldás és az apró kényelmetlenségek ellenére sem tudtam haragudni a kamerára. A válthatóan optikai és elektronikus képet adó kereső ugyanis kifogástalan, az akár -6 fényértéktől működő autofókusz újabb ugrás felfelé, működése szupergyors, akár követő módban is. Az egész kamera nagyon egyben van, amiben nem kis szerepe lehet a magnéziumöntvény váznak és az X-Pro3-nál immár titánból készített alsó és felső burkolatnak. A hátoldali kis képernyő pedig nagyon hangulatos megoldás.

További újdonságok
Az említetteken kívül új, hogy a váz immár háromféle színben is elérhető lesz, a klasszikus festett fekete mellett egy ultrakemény Duratec bevonatos fekete és egy szintén Duratec ezüst változat is megjelenik. Újdonság a Classic Negative nevű filmszimulációs mód, ami a Fujifilm legnépszerűbb amatőr filmjének, a Superiának állít emléket, kissé kontrasztos, de mégis hangulatosan visszafogott színvilággal. Tesztfotóink is ebben a módban készültek. Bővültek a fekete-fehér mód színezési lehetőségei is, kimeneti formátumként immár 8 vagy 16 bites TIFF is választható, a multiexpozíció pedig nem csak kettő, hanem kilenc képig lehetséges. Újdonság a HDR mód és a focus bracketing is, sorozatfelvételi módban pedig 20 kép/s-ra növekedett az elérhető sebesség.

Az első benyomások
Bár a prágai ismerkedésünk az X-Pro 3-al kimerült egy rövid szakmai előadásban és egy néhány órás fotózásban, valamilyen lényeget azért mégis sikerült leszűrni. Ahogy az a többedik generációs fejlesztéseknél lenni szokott, a kezelőszervek, a markolat részei és a funkciók már megtalálták a helyüket, és generációról generációra érkeznek az újabb fejlesztések, amelyek mind jobbá és a kezesebbé teszik a kamerát. Az inkrementális fejlesztések sorozatába azonban most egy forradalmi megoldást tett a Fujifilm, a befelé fordított képernyővel. Bár az X-Pro sorozat eddig is rétegtermék volt, ezzel a megoldással még inkább elmozdultak az univerzálistól a speciális felé. Jobban belegondolva azonban a Fujifilm eddig is jó volt abban, hogy szűkebb felhasználói csoportok számára szállított olyan megoldásokat, amelyeket sehol máshol nem kaphattak meg. Ebből a szempontból az X-Pro3 jó termék lehet, mert sokan lehetnek, akik szeretnek elképesztően hangulatos kamerával dolgozni és ha valamit el lehet mondani az X-Pro3-ról akkor az ez.

Tesztfotóinkat a kamera új, Classic Negative filmszimulációs módjában készítettük, a részletes tesztet a Digitális Fotó Magazin január-februári lapszámában közöljük, ami várhatóan december 20-án jelenik meg.

 

 

 

 

 

Share.

About Author

Szita Péter