tipa


A Digitális Fotó Magazin a
TIPA magyarországi tagja.
www.tipa.com

keresés

BEJELENTKEZÉS

Felhasználó név:
Jelszó:

Hirdetés

FACEBOOK


Érdekes és unalmas perspektíva

Létrehozva: 2014.03.27  09:24   
1
Szerző: Anselm F. Wunderer
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés
Használja ki a perspektíva adta lehetőségeket, hogy minél jobb és érdekesebb képeket készíthessen! Azonban különleges nézőpontból is lehet unalmas képet készíteni, mint ahogy egy klasszikus nézőpont is szolgálhat érdekességekkel. Cikkünkből megtudhatja a trükköket!
Évről évre emberek milliói igyekeznek fel emeletes házak, tornyok, kilátópontok tetejére akár felvonóval, akár lépcsőn, fáradságot nem kímélve. Legtöbbször még belépődíjat is fizetniük kell. Miért annyira érdekes a madárperspektívából készült kép? Nagyon egyszerű: szokatlan a nézőpont. Már a sok ezer évvel ezelőtti, legrégebbről fennmaradt rajzoknál és festményeknél is megtalálhatók a perspektivikus ábrázolás csírái. Az egyiptomi és a római művészek is foglalkoztak a térbeliség érzékeltetésével. Az más kérdés, hogy ebben később nem történt egyenes vonalú továbbfejlődés. Ehelyett az úgynevezett „jelentésperspektíva" fejlődött ki. Az embereket rangjuktól függően nagyobbaknak vagy kisebbeknek ábrázolták. Sok régi városi látkép is így épül még fel. A befolyásos emberek épületeit nagyobbnak vagy olyan helyen ábrázolták, amely korántsem felelt meg a valóságnak. Csak a perspektívát a geometria rideg pontosságával ábrázoló lyukkamra (camera obscura) feltalálásával következett be fordulópont, amely aztán évszázadokon keresztül rajzolási segédként funkcionált. Albrecht Dürer 1525-ben megjelent A mérés tankönyve c. műve fektette le az optimális, perspektivikus leképzés alapjait. Realisztikusan nézve ilyen értelemben számos tájkép- és épületfestő is sokkal inkább mesterembernek számított, mint művésznek. Nekünk tehát sokkal egyszerűbb dolgunk van, nem kell bajlódnunk a matematikával és a körzővel, csupán egy fényképezőgépre van szükségünk, amely tökéletesen megvalósítja helyettünk a leképzést. De még így felszerelve is lehetőségünk van saját döntésünknek megfelelően bemutatni a valóságot.


Madártávlat
Ha a fotó elkészítésének pontja jelentősen a téma fölött helyezkedik el, akkor madártávlatról beszélünk. Extrém esetben ez lehet akár teljes felülnézet is, ami szokatlan nézőpont, éppen ezért azonban nagyon érdekes is. A felülnézetből készült képeslapok, az ilyen képekkel illusztrált könyvek mindig jobban mennek.

Békaperspektíva
Ha a fényképezőgép a talajon vagy nem sokkal felette áll, akkor készíthetünk békaperspektívából képeket. A dolgok ilyen nézőpontból is szokatlanok számunkra, ezért hamar érdekessé teszik a fényképet. Mindenekelőtt sokkal egyszerűbb guggolni, térdelni vagy extrém esetben a fényképezőgép mellé feküdni, mint repülni.


A centrális perspektíva
Leonardo da Vinci mester Az utolsó vacsora c. híres festményén Jézust helyezte a középpontba, s az ő szeméből indul ki az egész kép kompozíciója. A reneszánszt követően egyre több kép készült centrális perspektívából: vallási képek éppen úgy, mint házsorok, egyéb épületek és tájképek. Ránk is, akik fényképezőgéppel járjuk az utakat, sok olyan téma vár, amelyet rögtön centrális perspektívából fotóznánk. Az, hogy a szemlélő tekintete mennyire szegződik egy ilyen kép középpontjára, attól függ, milyen objektívet (gyújtótávolságot) használunk.

Olvassa el a teljes cikket a Digitális Fotó Magazin áprilisi számában!
Előfizetés és megrendelés






Hozzászólások

Toadwart - 2014.11.26 08:26:25

http://todwart.blogspot.hu/2014/10/praktikak-nem-csak-profi-fotosok-szamara.html