tipa


A Digitális Fotó Magazin a
TIPA magyarországi tagja.
www.tipa.com

keresés

BEJELENTKEZÉS

Felhasználó név:
Jelszó:

Hirdetés

FACEBOOK


A leggyakoribb képhibák és javításuk

Létrehozva: 2014.11.05  09:30   
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés
Egy korábban már rosszként félredobott képből is lehet jót készíteni. Cikkünkben bemutatjuk a gyors tájképjavítás legfontosabb fogásait Photoshop segítségével. Kezdők is kipróbálhatják!
Az őszi-téli borongós időben a legtöbben otthon pihentetik felszerelésüket, a hosszú esték pedig különösen alkalmasak arra, hogy régebbi képek újrafeldolgozásával töltsék el őket. Érdemes időnként végigléptetni nemcsak az ez évben, hanem az évekkel ezelőtt készített fotókat is, ugyanis az eltelt idő alatt nemcsak saját látásmódunk, hanem a képfeldolgozással kapcsolatos technikai tudásunk is változhatott, fejlődhetett annyit, hogy immár bátran nekiállhatunk egy korábban már félredobott kép kijavításának. Ez a több sebből is vérző tengerparti fotó bár megúszta a végleges törlést, nem került be a nyaralás képeiből készített válogatásokba. Mivel azon a területen nem készült több felvétel, és hibáinak többsége egyszerűen javítható, megérdemel még egy esélyt, így ha nem is a legjobb, de egy jókedvvel nézegethető emlékkép lehet.



A javítandó hibák:

Kiégett részletek

Különösen zavaróak az előtérben a túlexponált részletek, ráadásul nem adnak hozzá semmit a képhez kompozíciós szempontból, csak elvonják a figyelmet. A háttérben már kevésbé zavaróak a kiégett épületek, ugyanis kicsik és lényegtelenek

Dőlő horizont

A leggyakoribb tájképfotós hibát álló képkivágás alkalmazásakor sokkal gyakrabban követik el. Ennél a képnél a jobb oldalon nem is látszik a horizont, illetve a tengeröböl partvonala, így ha van rácsozás a keresőben vagy a képernyőn, akkor sincs mihez illeszteni a vonalakat.

Hibás fehéregyensúly

A JPEG-formátumba készített képen hibás a fehéregyensúly beállítása, a teljes kép enyhe sárgás beütésű. Ez elsősorban a kék részletek fakó színében érhető tetten, illetve abban, hogy az árnyékban lévő fehér köveknek valójában kissé kékeseknek kellene lenniük az égbolt reflexiója miatt

Alacsony lokális kontraszt

A kövek repedezett struktúrája és a fák levelei érdekes részletei lehetnének a képnek, ha lenne elég lokális, avagy mikrokontraszt rajtuk. Ha maga a téma vagy a világítás nem hoz létre elég helyi kontrasztot a témán, akkor azt az utólagos feldolgozás során lehet kiemelni

Távolba vesző motívumok

A köves part legérdekesebb részei a ritmikusan ismétlődő, vízből kiálló kövek. Ezek alkották volna a kép fő motívumait, ám a túl sok előtér miatt elvesznek a képen, egyáltalán nem érvényesülnek megfelelően

Keresse a teljes cikket a Digitális Fotó Magazin november-decemberi számában!






Hozzászólások

Nincs hozzászólás