tipa


A Digitális Fotó Magazin a
TIPA magyarországi tagja.
www.tipa.com

keresés

BEJELENTKEZÉS

Felhasználó név:
Jelszó:

Hirdetés

FACEBOOK


10 dolog, amit hiányolunk a fényképezőgépekből

Létrehozva: 2014.07.13  07:02   
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés
A gyártók gyakran túl konzervatívan állnak a fejlesztésekhez, pedig lenne néhány funkció, amely jelentősen megkönnyítené a fotósok dolgát. Ezekből gyűjtöttünk össze néhányat.
Szerkesztőségünkben rengeteg fényképezőgép fordul meg, a tesztelés során rendszeresen felmerül, hogy milyen jó lenne még valamilyen funkció egy-egy kamerába. Vannak olyan kitűnő megoldások, amelyeket egy-egy gyártó ugyan alkalmaz, mások viszont nem. Vannak olyanok is, amelyek csak az utólagos képfeldolgozás során valósíthatók meg, pedig maga a fényképezőgép is el tudná őket végezni. Ezekből szedtünk össze egy csokorra valót, remélve, hogy ötletet adunk a gyártóknak is. Ha önnek is vannak ötletei, amelyeket szívesen látna megvalósítva egy-egy fényképezőgépben, írja meg szerkesztőségünknek, a legjobbakat közzétesszük!

Adaptív érzékenység
Bár a szenzortechnológia rohamos fejlődése minden eddiginél nagyobb dinamikájú és alacsonyabb zajú képek készítését teszi lehetővé, a természetben előforduló hatalmas kontrasztokhoz gyakran még így is kevés az egyetlen expozícióval rögzíthető dinamika. A CMOS-érzékelők korában nem lenne megoldhatatlan, hogy minden egyes pixel különböző mértékű erősítéssel, azaz különböző érzékenységgel működjön. A világos részeken így pl. ISO 100-ra állított pixelek, a sötétebbeken ISO 200 és 400 értékre hangoltak dolgoznának. Az élőképes kameráknál már az élőkép alapján kalkulálható lenne a megfelelő adaptív maszk, amelyet az adott expozíciónál alkalmazni kell. Ugyan több gyártó is rendelkezik különféle dinamikakiterjesztő módszerekkel, azok azonban a szenzorból már kiolvasott, még nyers felvétel manipulálásával érik el az eredményt, megkímélve minket az idegőrlő RAW-feldolgozástól és a nagy kontrasztok kézi kiegyengetésétől. Egy ilyen szenzor még a különösen nagy kontrasztú helyzetekben is szükségtelenné tenné a körülményes, többfelvételes HDR-technikát.

...

Új expozíciós módok
A haladó amatőrök által használt négy klasszikus expozíciós mód (program, idő- és rekeszautomatika, illetve manuális) a filmes fotózás korában alakult ki, amikor az expozíciót az idő és a rekesz mellett meghatározó harmadik tényező, a film érzékenysége az egész tekercsen át adott volt. A korai digitális modellek magas zajszintjei is inkább fixen beállított, alacsony értéken tartott érzékenységet követeltek meg. Ma azonban már egy középkategóriás cserélhető objektíves fényképezőgép is pl. ISO 100 és ISO 12 800 között jó minőségű képeket készít, és az érzékenység előlépett elsődleges expozíciós paraméterré. Bár minden gépen találunk automata ISO-állítást, sokszor azonban számtalan gombnyomás kell ahhoz, hogy a három expozíciós paraméterből kiválasszuk azt, amelyet kézben szeretnénk tartani, és azt, amelynek állítását inkább a gépre bíznánk. Újra kellene tehát gondolni az expozíciós módokat, hogy szabadon, egy-egy gombnyomással választhassuk meg a három paraméter automata vagy kézi beállításának lehetőségét.

Keresse a teljes cikket a Digitális Fotó Magazin július-augusztusi számában!







Hozzászólások

Nincs hozzászólás